zondag 9 februari 2014

Moordwijf; aangenaam

“Ach, ik doe maar wat”, zei ik wanneer iemand mij een compliment gaf als ik een stukje had gepubliceerd. Dat meende ik oprecht; dat ik maar wat deed.
Schrijven in de tegenwoordige tijd of de verleden tijd? Ik-vorm gebruiken? Het was nooit een bewuste keus. Flashbacks, spanningsbogen, fictie of non-fictie; het vloog soms alle kanten op. Ongestructureerd meestal, maar zo af en toe pakte het goed uit.
En toen maakte ik kennis met Alicia, schreef me in voor de cursus ‘beginners’ en direct ook maar voor de ‘gevorderden’ en kreeg steeds meer plezier in het schrijven.
Mijn wens, het schrijven van een boek, kwam voor mijn gevoel dichterbij en ook hiervoor bood Alicia een cursus aan: de ‘Masterclass’. Terwijl ik net begonnen was met het gevorderden-gedeelte schreef ik me hier ook alvast voor in.
“Ga alvast maar nadenken waarover je je boek wilt gaan schrijven,” raadde Alicia me aan. Dat was nog een hele opgave.

Op een site waar ik regelmatig iets publiceer liet ik, zonder dat mijn lezers daar het wisten,  verschillende proefballonnetjes op en ik peilde de reacties. Moest het gaan over de liefde, moest het autobiografisch worden? Fictie of juist niet?
En toen bedacht ik ‘Moordwijf’.

Met het pseudoniem ‘Moordwijf” maakte ik een nieuwe account aan. en begon te publiceren. Een hele grote lezersschare heb ik er niet mee bereikt, maar dat wijt ik aan mijn eigen inspanningen of beter: het gebrek daaraan.
Degenen die wel mee lazen en reageerden deden me inzien dat een dergelijk verhaal in trek is. Herkenbaar voor sommige. Onvoorstelbaar voor een ander. Ik ontving medeleven en goede raad. In persoonlijke berichtjes boden lezers zelfs hun hulp aan. Een luisterend oor.
Ik leerde dat het onderwerp actueel is, leeft en zich leent voor een boek.

Nu ga ik nog niet verklappen waar het boek over gaat. Wel zal ik van tijd tot tijd iets schrijven over het schrijfproces. Alinea’s uit het verhaal plaatsen zodat stukje bij beetje duidelijk wordt waar het verhaal over gaat.
Ik zal mijn worstelingen -die er ongetwijfeld gaan zijn- beschrijven. En mijn inspiratiebronnen. Mijn zoektocht naar en cover. De up's en down's.

En zo ben ik er inmiddels aan begonnen: ‘Moordwijf’ is verwekt, maar de uitgerekende datum is nog niet bekend.

2 opmerkingen:

  1. Ben geen lezer maar nu wel reuze benieuwd waar het boek over gaat. Het is een geweldige vrouw ! of ze wordt vermoord !

    BeantwoordenVerwijderen